Stel je fiets samen!

Precies zoals jij het wil.

Wij willen graag de beste fiets bouwen voor jou. Daarom bouwen we voor iedereen een unieke fiets.

1

Welk frame heb je nodig? Wat wil je bereiken met je fiets? Fiets je vooral op de weg, liever onverhard of een combinatie van beide? Voor elk doel is een passend frame. 

2

Kies de uitvoering die je wilt afhankelijk van je wensen. Kiezen uit een derailleur, naafversnelling (Rohloff) of bracket versnelling (Pinion), met riem- of kettingaandrijving. We tekenen samen het concept van je fiets.

3

Nu kunnen we aan de slag. Alle onderdelen (stuur, zadel, banden, velgen, spatborden, remmen, verlichting, voorvork, pomp, barends, dragers) zijn vrij te kiezen .  Persoonlijker en unieker kan niet! 


Meest gestelde vragen

Welke fiets heb ik nodig?

De stadsfiets: een stadsfiets heeft een wat langere wielbasis en meestal grote 28 inch wielen. Dit soort fietsen is meestal standaard uitgerust met een kettingkast, een jasbeschermer, de nodige lichten en reflectoren en een stevige bagagedrager. Er bestaan modellen met of zonder versnellingen. Doordat bij deze fietsen het accent vooral op degelijkheid ligt, zijn ze meestal eerder zwaar.

De hybridefiets: is bijzonder geschikt voor recreatief gebruik. Hij heeft versnellingen en een rechte voorvork met vering en kan dus al een stuk makkelijker een oneffen wegdek aan.

De mountainbike: is ontworpen voor onverharde wegen. Een mountainbike heeft brede banden met een groot profiel. Mountainbikes hebben 26 inch wielen en meestal een flink aantal schakelmogelijkheden. Een echte mountainbike heeft meestal geen spatborden, verlichting of bagagedrager.

De racefiets: is door zijn constructie en materiaalkeuze erg licht. Racefietsen beschikken tegenwoordig gemakkelijk over 30 versnellingen. Ze hebben smalle banden en alles staat in functie van snelheid. Racefietsen behoren tot de hogere prijsklasse.

De ligfiets: is duidelijk nog minder populair. Hij heeft het nadeel een minder goed overzicht te bieden over het verkeer en ook door autobestuurders minder goed gezien te worden. Vandaar dat hij eerder geschikt is voor recreatief gebruik. Bij het fietsen met een ligfiets is de luchtweerstand kleiner dan met een klassieke fiets, zodat vrij hoge snelheden kunnen worden gehaald.

De vouwfiets: zijn vooral bedoeld voor kleine afstanden, bijvoorbeeld voor de combinatie fiets + trein of wagen om naar het werk te gaan. Door de kleinere wielen en het geringere comfort is rijden met een vouwfiets een vrij vermoeiende ervaring.

Hoe je framemaat berekenen?

De framemaat duidt de afstand tussen het midden van de crank tot het einde van de zitbuis. Bent u bijvoorbeeld 1 meter 75 lang dan zijn fietsen met framemaat 51 tot en met 56 cm voor u geschikt. De juiste framemaat van een fiets kunt u handmatig berekenen, meet hiervoor uw binnenbeenlengte, vanaf de grond tot kruishoogte, en vermenigvuldig dit met 0,68. Gaat het om een fiets met een verende zadelpen, dan kunt u beter een kleinere maat nemen, omdat zo'n zadelpen de fiets met ca. 4 cm verhoogt. 

De volgende lichaamslengten passen bij de volgende framematen:

Welke fiets wil ik?

Allereerst bepaal je wat je met je fiets wilt gaan doen:

  • woon-werkverkeer (bijv. vouwfiets, stadsfiets, elektrische fiets);
  • boodschappen doen (bijv. stadsfiets, transportfiets);
  • kinderen vervoeren (bijv. bakfiets, fiets met fietskarretje, stadsfiets met lage instap);
  • lange fietstochten (bijv. hybride fiets, elektrische fiets, ligfiets);
  • mountainbiken/sportfiets (bijv. mountainbike, bmx, cruiser);
  • snelheid maken (bijv. racefiets, ligfiets).

Het fietsdoel wat je voor ogen hebt, bepaalt namelijk ook wat er op je fiets moet komen qua versnellingen, remmen, bagagedrager, etc. Behalve dat het doel het soort fiets bepaalt, kan het in sommige gevallen ook meebepalen hoe de fiets verder uitgerust is en welke onderdelen je erop wilt hebben. Ben je namelijk van plan om lange toertochten in een bergachtig eenzaam gebied te gaan maken, dan moet je er altijd rekening mee houden dat je pech onderweg kunt krijgen en in dat geval de defecte onderdelen van je fiets gemaakt of vervangen kunnen worden.

Welke remmen?

Remmen hebben allemaal hun voor- en nadelen. Kies je voor onderhoudsarm of voor echt goede remmen waarmee je in één keer stilstaat? 
Vooral bij krachtige remmen moet je eerst feeling krijgen met de kracht van je remmen. 

Velgremmen

Velgremmen gebruiken de velg als remschijf.

 Pluspunten: 

  • Licht
  • Remmen goed bij droog weer. 

Minpunten: 

  • Remmen niet goed als het regent.
  • De velg slijt door het remmen.  Als je de velg niet op tijd vervangt, trekt de band met een knal de velg kapot.
  • In lange afdalingen kan de velg zeer heet worden, met het risico op een klapband.   

V-brakes

V-brakes zitten op goedkopere vakantiefietsen, sportieve hybrides en elektrische fietsen.

Pluspunten:

  • Eenvoudig en goed. 
  • Geschikt voor brede banden en fietsen met spatborden.
  • Goedkoop. 
  • Makkelijk te stellen. 

Minpunten: 

  • Remblokjes plaatsen is een secuur werkje. 

Schijfremmen

Schijfremmen

De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.

 Pluspunten:

  • In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
  • Velg slijt niet.
  • Wordt niet warm tijdens de afdaling. 

Minpunten: 

  • Het systeem is kwetsbaar. Moderne hydraulische schijfremmen hebben maar weinig ruimte tussen de schijf en de remblokjes. Ze lopen meteen aan wanneer frame of voorvork niet stijf genoeg zijn. Of bij een beetje slag in de remschijf, een niet perfecte afstelling of zelfs al bij een beetje vuil tussen remblokjes en schijf.            

Kabelbediening versus hydraulische bediening

Het verschil tussen de hydraulische en mechanische systemen is dat de hydraulische systemen lichter zijn en beter doseerbaar remmen mogelijk maken. Ook wordt bij hydraulische systemen automatisch de slijtage aan de blokjes gecompenseerd. Bij de mechanische systemen moet het remsysteem hiervoor opnieuw afgesteld worden.        

Welke versnellingen?

Een versnelling op je fiets lijkt altijd wel handig, maar is het ook echt nodig? Het voordeel van versnellingen is dat je wat makkelijker vooruitkomt, ook al is je fiets zwaarbeladen (met bijv. bagage of kinderen). Verder is het handig om een fiets met versnellingen te hebben als je veel door heuvelachtig terrein rijdt, of regelmatig wat langere fietstochten doet. Speelt dit niet, dan heb je over het algemeen geen versnellingen nodig of kun je kiezen voor een laag aantal (vaak 3, 7 of 8 versnellingen).

Op hybride fietsen zitten meestal meer versnellingen, maar het aantal hangt nog steeds af van het doel van de fiets. De keuze loopt uiteen van 7 versnellingen tot 27 versnellingen, waarvan een fiets met 7, 8 of 11 versnellingen met een naafversnelling is uitgerust en een fiets met 21, 24 of 27 versnellingen met een derailleurschakeling.

Voor racefietsen kies je eigenlijk altijd voor versnellingen op de fiets. De afweging die je dan maakt voor wat betreft het aantal hangt ook hier weer af van het terrein waar je vaak rijdt en daarnaast ook van de snelheid die je wil maken.

Ga je voor onderhousvrij kies dan voor de Rohloff naafversnelling of Pinion versnellingen.

Elektrische fiets?

Bedenk goed waar je de elektrische fiets voor wilt gaan gebruiken. Wil je elke dag naar je werk fietsen? Wil je lange toertochten gaan maken? Gebruik je de fiets grotendeels voor korte ritjes naar de supermarkt of familie? Elke vorm van gebruik heeft andere eisen die je aan de fiets, en vooral de aandrijfmotor, zou moeten stellen. In het algemeen geldt dat je voor korte stukjes beter af bent met een fiets waarvan de accu een kleine actieradius (afstand met ondersteuning van de accu) heeft. Dit is vaak goedkoper omdat de accu het duurste onderdeel van een elektrische fiets is, en de fiets is meestal lichter dan een E-bike met een grote actieradius. Hetzelfde geldt andersom, wil je vooral lange toertochten maken, zoek dan een model uit waarvan de actieradius juist groter is, zodat je de volledige tocht gebruik kunt maken van de trap ondersteuning. Fiets je veel in heuvelachtig terrein? Let dan vooral op het vermogen van de motor van de elektrische fiets. Hoe hoger het vermogen (en koppel), hoe beter de E-bike je kan ondersteunen wanneer je bergop rijdt.


Made by RIDG. All rights Reserved.